„Zářící“ výkony a světla ve Skandinávii?

08.05.2018 14:28

Jako každý rok se na přelomu dubna a května koná ve Švédsku jeden z největších a nejslavnějších štafetových o-závodů. Jestli jste ještě nepoznali, o který jde, tak vám to prozradím – Tiomila. Vzhledem k větší finanční podpoře mládeže orientačního běhu se tohoto klání rozhodlo účastnit i naše TSM. Této šance jsme se rozhodli využít – přesněji já a Péťa.

Účast na Tiomile byla zároveň pojata jako soustředění ve skandinávských terénech. Proto jsme vyrazili již v pondělí. Po cestě, která bez problémů opravdu nebyla (zablokovaná ručka -> přeřezávání lanek -> nestihnutí trajektu), jsme si dali intenzivní mapový (a saunový) záhul v jednodušších terénech v okolí Jönschöpingu a v pátek jsme již odjeli do klubovny v Tulinge v blízkosti závodu. Nikoho nepřekvapí, že cesta zase nebyla bez problémů (klesání výkonu -> 40km/h na dálnici -> odtahovka). V této chvíli se naše osudy s Péťou rozešli, jelikož má cesta pokračovala dál, k mému norskému oddílu Kristiansand. S Norákama jsem bouchl ještě jeden nočák, jehož náročnost anormně přesahovala všechny tréninky, které jsme do té doby měli.

A v sobotu to vypuklo!

Pro ty, kdo o Tiomile nic moc nevědí, vysvětlím něco málo o průběhu. Tiomila (neboli 10mila) má tři kategorie: dorostence (dopoledne), ženy (odpoledne), muže (noc). Přičemž, jak to už ve všech sportech bývá, nejprestižnější je právě ta mužská kategorie. Ta startuje 20:30 a pomyslný štafetový kolík si předá 10 mužů. Vzdálenosti jednotlivých úseků se pohybují okolo 8-15km. První štafety dobíhají okolo osmé hodiny dopoledne příštího dne.

Nicméně Péťa pro svá mladá léta mohl ještě běžet dorosteneckou kategorii a se svou štafetou běželi výborně! Svůj závod nám vylíčil v následujícím odstavci:

„Na Tiomile jsem běžel v dorostenecké štafetě ještědského výběru druhý úsek. Ve velké konkurenci 330 štafet do prvního úseku vybíhala Majda. Po startu měla drobnou kolizi s pádem a po drobných chybách na trati štafetu předávala na 224. místě s 12 minutovou ztrátou. Druhý a třetí úsek je zdvojený, do úseku mohou vybíhat dva závodníci z jedné štafety a počítá se čas toho lepšího. Tuto možnost jsme využili na druhém úseku, který jsem běžel já s Kryštofem. Po celou dobu našeho úseku jsme spolupracovali a oběhli jsme ho celý bez chyby. A díky tomu jsme štafetu posunuli na 70 místo se ztrátou necelých 10 minut. Do třetího úseku jsem předával Terce. Třetí úsek byl svou délkou nejkratší. Terka zaběhla svůj úsek velmi dobře, a posunula naší štafetu na 32 místo se ztrátou 9 minut na vedoucí štafetu. Do čtvrtého úseku předávala Matyášovi. Matyáš se vyhnul chybám a naší štafetu vytáhl na konečné 13 místo v cíli se ztrátou 10 minut na vítěze a posunul naši štafetu mezi 3 nejlepší české štafety.“

Já jsem se vydal na trať až v 22 hodin jako druhý úsek štafety Kristiansand OK 2. Můj první úsek doběhl na 38. místě, s čímž jsem tak trochu nepočítal (na to že to byla až druhá štafeta našeho klubu, tak výborný výsledek! – celkově startuje asi 350 štafet), takže jsem startoval trochu nervózní. Ono startovat ještě před celkovými vítězi minulé Tiomily je opravdu zajímavý. No každopádně to vedlo k velké chybě hned na druhou kontrolu (cca 4’), kde jsem se propadl na 60 místo. Pak jsem již běžel vyrovnaně a umístění jsem udržel. Naše štafeta nakonec dopadla 67, což je na “dvojku” velmi dobré. Mužská štafeta, která byla složena z ostatních členů našeho TSM, skončila 160.

Celkově hodnotím akci velmi pozitivně. Týdenní trénování ve Skandinávii skvěle rozbije zažitý stereotyp v Česku. Zároveň Tiomila je velký zážitek a doporučuji ji všem zažít.

Koště

 

—————

Zpět